Sivut

tiistai 22. toukokuuta 2012

Äventyr i Norge

Takana neljä päivää, kolme yötä ja lähes 2000 kilometriä uskomattoman upeissa maisemissa. Norjan reissumme oli kaiken kaikkiaan aivan huikea. Satumaisia maisemia, kiemuraisia teitä, pieniä kyliä, ulkoilua, retkeilyä, kontrasteja. Miksi ihmeessä en ole aikaisemmin ymmärtänyt millainen paratiisi tuossa naapurissamme sijaitseekaan?

Reissumme ensimmäinen määränpää oli Oslo, jossa pääsimme ihmettelemään Norjan kansallispäivän juhlahumua. Norjan kansallispäivä eli 17. mai on maassa varsin iso juttu ja koko Oslo tuntuikin kerääntyneen kaupungin turuille ja toreille juhlimaan. Ilmassa kaikuivat torvien, orkesterien ja paraatien äänet ja kaupungilla kierrellessä tuli väistämättä alipukeutunut olo, sillä joka puolella vilisi toinen toistaan upeampia kansallispukuja, korkokenkiä, kravatteja ja tyylikkäitä ihmisiä. Tänä samaisena päivänä myös paikalliset abit juhlivat koulun päättymistä, joten tunnelma Oslossa todellakin oli korkealla.

Vielä samana iltana jatkoimme matkaamme Norjan halki. Seuraavana määränpäänämme oli Stavanger, mutta sitä ennen täytyi kuitenkin löytää matkan varrelta leiripaikka yöksi. Kurvasimme tarkoituksella pienemmille teille ja pian löysimmekin ihanan rauhallisen leiripaikan järven rannalta. Auton takapenkit nurin, patjat, peitot ja makuupussi suoriksi ja siinä sänky olikin jo valmiina. Ennen nukkumaanmenoa laitettiin kuitenkin vielä ruokaa, istuskeltiin rantakivillä ja pelattiin Yatsya aamuyöhön saakka, koska kumpikaan ei halunnut olla se illan viimeinen häviäjä.

Seuraavana aamuna matka jatkui jo varhain. Tämän päivän aikana nähtiin ehkä koko reissun upeimmat ja vaihtelevimmat maisemat. Välillä oltiin niin korkealla, että kaikkialla oli lunta ja välillä pysähdyttiin jäätelölle vuorten ympäröimään laaksoon, jossa aurinko paistoi ja mittari hipoi hellelukemia. Vuoria, laaksoja, vuonoja, vesiputouksia, vanhoja taloja, kello kaulassa kulkevia lampaita, vuorten läpi kiemurtelevia tunneleita. Olisi tehnyt mieli pysähtyä koko ajan ottamaan kuvia ja ihmettelemään maaisemaa, joka oli kuin suoraan satoja vuosia sitten maalatusta taulusta.

Vaikka huhu kertoo, että olin joskus vuosia sitten reipas pieni partiolainen, olen pohjimmiltani mukavuudenhaluinen kaupunkilaissielu, joka inhoaa ötököitä, palelee helposti eikä ymmärrä kuinka ihminen voi elää monta päivää ilman suihkua ja sisävessaa. Teimmekin siis poikaystäväni kanssa kompromissin ja varasimme yhdeksi yöksi hotellihuoneen Stavangerista. Siellä saimme hemmotella itseämme kuumalla kylvyllä, hyvillä yöunilla sekä hulppealla hotelliaamiaisella. Kävimme illalla Stavangeriin saavuttuamme vielä kiertelemässä kaupungin viehättävissä puutalokortteleissa sekä syömässä ehkä kalleimman pizzamme ikinä. Hyvää oli, mutta rahaa hupeni perhepizzaan ja kahteen kivennäisveteen lähes 50 euron verran. Ja tämän piti siis olla se edullisempi vaihtoehto illalliselle. Velkommen til Norge!

Kolmantena päivänä suuntasimme Stavangerista lautalla kohti Preikestolenia. Preikestolen eli suomeksi "saarnatuoli" on noin 600 metriä korkea, lähes tasainen kallionjyrkänne, joka on myös yksi Norjan suosituimmista nähtävyyksistä. Vaikka matka Preikestolenille ei ole pitkä, on se paikoin sen verran kivinen ja haastava, että kiipeämiseen vierähti lähes pari tuntia aikaa. Mutta retki on todellakin pienen vaivan ja reippailun arvoinen, sillä näkymät Preikestolenilta ovat henkeäsalpaavat. Uskomaton kokemus!

Preikestolenilla patikoinnin jälkeen matka jatkui takaisin Osloa kohti ja llan hämärtyessä pysähdyimme jälleen pienen järven rannalle ja pistimme toimivaksi havaitun autoleirimme pystyyn. Kömmimme nopeasti maakupussin sisälle ja kuuntelimme kuinka sadepisarat alkoivat ropista auton katolle. Viimeinen matkapäivä valkeni jälleen ihanan aurinkoisena, mutta se kuluikin pitkälti autossa istuen, sillä matkaa takaisin Göteborgiin oli vielä melkoisesti jäljellä. Ehdimme kuitenkin pysähtyä hetkeksi grillaamaan, kahvittelemaan ja herkuttelemaan perinteisiä norjalaisia vohveleita, jotka tarjoiltiin hillon ja rømmen eli eräänlaisen hapankerman tyyppisen lisukkeen kanssa. Kotona oltiin vasta yömyöhään – väsyneinä, mutta onnellisina.

Eilen illalla ladattiin matkakuvat koneelle, fiilisteltiin niitä ja katsottiin siihen päälle vielä teemaan sopien norjalainen Trolljegaren-leffa. Trolljegaren on hauska Blair Which henkeen toteutettu fantasiaelokuva Norjan valtion varjelluimmasta salaisuudesta eli peikoista, suosittelen! Ja myös Norjaa matkakohteena voin suositella koko sydämmestäni. Minuun maa on nimittäin juuri tehnyt lähtemättömän vaikutuksen.